Så trött på bilverkstäder

av Felix Wetell


Hallå alla!

Ni som jag umgås med rätt ofta har nog hört det lite nu, och kanske är trötta på mitt kostanta snack om bilar. 😂 Men men, nu kommer en riktigt rant när jag är inne på vaken timme nummer 22 (jobbar natt och var tvungen att gå upp tidigt). 

Bilverkstäder är en scam, de utnyttjar den okunniga och tar betalt för det minsta lilla. Av er som känner mig så gör jag så mycket som möjligt själv på bilen, så långt som min kunskap och mina verktyg kan ta mig. Jag gillar att lära mig hur man gör saker, så att man kan ha stoltheten att man gjort det själv samt lärt sig något nytt. Men vissa saker har man helt enkelt inte möjligheten eller att det faktiskt kan lösas på föräkring. Byta vindruta på bilen är ett sådant exempel. 

Lämnade in bilen på byte av vindruta för cirka 1,5 månad sedan för att den va spräckt. Rutan byttes, men efter ett tag börja jag höra ett högt visslande ljud när man åkte över 100 km/h, väldigt jobbigt när man åkte långt. Åkte in med bilen till BMW för att felsöka, eftersom att ljudet började efter bytet av vindrutan. De felsökte (bara 30 min) och menade på att min takbox (som jag hade monterat några dagar innan) orsakde ljudet. Pratade med mekanikern och ville förklara vad felet va, för att jag visste att det inte var takboxen som orsakade ljudet! Vi planerade in en ny tid för fortsatt felsökning. Nu kommer det, snubben i kassan fick mig att betala felsökningen, som inte ens var klar. Jag som inte visste bättre betalde med en sur min, och han fick mig att känna som att jag var korkad som inte förstår bättre, när både jag och mekanikern komfram till att de va ett fel på installationen. Oavsett, vi bokade en ny tid så fick jag chansen att ta bort takboxen. 

Jag plockade sedan bort den och åkte in igen. Kan du tänka dig, samma ljud igen och teknikern hittade att de hade gjort fel. Jag satt med en annan i kassan den här gången, och efter felsökningen bokade vi in en ny tid för att fixa det här. Berättade för henne att jag betalade förra gången, och vill kolla om jag kunde få tillbaka den summan. Hon blev ställd och sa självklart, och erbjöd även att jag kunde få en hyrbil utan kostnad när de skulle fixa problemet. Det där är bra service.  

Igår va jag där och lämnade in bilen. Snubben från första gången satt i kassan igen, fuck kände jag. Går fram och han kände igen mig, inte så konstigt, har varit där tre gånger på två veckor... Han skojar lite och vi gör det som ska göras. Jag nämnde att hon jag pratade med förra gången erbjöd mig en lånebil, han muttrar lite och går och pratar med sin kollega. Han kommer sedan tillbaka med en nyckel och ett formulär för lånebilen (för försäkringsanledningar). Jag tar sedan bilen hem och hämtar ut min bil senare på dagen, all good. Men det jag tycker är skumt, ingen säger något om att något ska kosta, inte ens en förklaring på om de va kostnadsfritt för mig, vilka villkor som gäller eller liknande. Bara antar att man vet allt, vilket jag verkligen inte gör och missar att fråga såna saker när man är där för att prata om problemet med sin bil. 

Jag gillar inte inställningen de har. Att man bara vet vad allt kommer kosta, förklarar inte villkor, vad som görs och allt är så otydligt för att hålla undan kunden från vad som faktiskt görs. De i kassan kunde heller inte svara på mina frågor om vad som skulle göras. De va snälla nog att låta mig prata med teknikern direkt, men bara efter att jag frågot efter det några gånger, eftersom att jag kan min bil väldigt bra, så vill jag veta vad som görs. 

Kanske bara är en dum rant, men kör man BMW så kostar det tyvärr efter det, inte så kul.

Fuck that, nu ska jag plöja de sista timmarna på jobbet, pease out 🚀


Kolla in andra inlägg:

Sommar och semester


Tja! Nu börjar semestern att närma sig, och öven sista passen på Telia. Räknar ner för varje pass. Tror att jag har cirka 10 pass kvar efter idag, en del är nattpass som är dubbelt så lå...
Läs mer